TO PAY OR NOT TO PAY – нелегкий вибір власників нерухомості

Податок на нерухоме майноДля українців із закінченням літа наближається кінцевий термін сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Хто отримав листи від органів ДФС про сплату такого податку, вирішують, погоджуються вони чи ні з визначеною сумою до сплати, хтось готує оскарження, а дехто – не отримав листа, однак при цьому володіє нерухомістю, яка перевищує пільгові квадратні метри.

Спробуємо розібратися, що робити саме останній зазначеній категорії осіб – радіти або ж “добровільно” йти здаватися на поталу фіскалів.

Кому слід про це подумати (або хто, власне, є платниками зазначеного податку)

Як вже відомо, платниками податку є особи (як юридичні, так і фізичні), які володіють нерухомим майном (окрім земельних ділянок – бо вони стосуються іншого податку), що перевищує встановлені ПКУ пільгові площі і не відноситься до категорій об’єктів, звільнених від оподаткування.

Пільгова площа для квартир – 60 кв.м., для будинків – 120 кв.м.

Зазначимо, що ця стаття стосується лише фізичних осіб, адже не отримати податкові повідомлення-рішення про нарахування податку могли саме вони, оскільки юридичні особи зобов’язані самостійно нараховувати податок на нерухомість.

Чому могли не отримати податкові повідомлення-рішення

Тут слід розглядати ситуацію у декількох випадках.

По-перше, фізична особа могла просто фізично не отримати рішення (не забрала його з пошти, не проживає за місцем реєстрації тощо), однак у цьому випадку – таке рішення все одно вважатиметься врученим в силу положень Податкового кодексу України в день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення (вибачте за тавтологію) із зазначенням причин невручення (див. п. 58.3 ст.58 ПКУ). Як наслідок,  для фізичної особи розпочинається відлік для сплати податку на нерухомість, визначений у 60 днів відповідно до Податкового кодексу України. За порушення строку сплати визначеного грошового зобов’язання передбачені штрафні санкції. Так, за затримку в оплаті до 30 календарних днів передбачено штраф у розмірі 10% від нарахованої суми, понад 30 календарних днів – 20%.

По-друге,  неотримання рішення про нарахування податку на нерухоме майно може бути викликано тим, що контролюючі органи беруть інформацію про нерухоме майно з Державного реєстру права власності об’єктів нерухомого майна. Однак до вказаного реєстру внесена далеко не вся інформація про майно, яке є у власності громадян. Так, дуже поширеною є ситуацією, коли інформація про власників майна до 2013 року не була передана від БТІ до реєстраторів, і саме тому ситуація з інформацією про власників нерухомого майна схожа на айсберг: видима ззовні частина, яка міститься у Реєстрі, набагато менша у порівнянні з “підводною” частиною.

Що робити у такій ситуації?

З однієї сторони, немає інформації – немає рішення, немає рішення – немає зобов’язання по його сплаті. З іншої сторони, слід не забувати, що строки позовної давності, передбачені Податковим кодексом України, становлять 1095 днів, тобто фактично 3 роки. А це значить, що до закінчення такого трьохрічного терміну органи ДФС можуть донарахувати податок та надіслати рішення про його сплату. Погодьтесь, сума у такому випадку буде більшою (адже нарахована за весь період) і сплатити її в один раз буде важче, аніж послідовними платежами.

 Більше того, контролюючий орган може (і в 99% так і зробить) на додачу ще нарахувати штрафні санкції за несплату у встановлені строки податкового зобов’язання. Хоча останнє є і алогічним, адже строк сплати розпочинається з дня вручення податкового повідомлення-рішення (у розумінні ПКУ), а якщо не було такого дня, то немає і початку перебігу, що унеможливлює накладення штрафних санкцій. Однак, враховуючи, що податковим органам іноді вкрай важко довести абсурдність тих чи інших дій, відстоювати свою позицію Вам доведеться скоріш за все вже у судовому порядку. А це – потягне додаткові кошти/сили/нерви/час/тощо.

То який все-таки правильний алгоритм дій?

Звичайно, правильним та логічним для законослухняного громадянина і платника податків буде звернення до контролюючого органу за місцем свого проживання з метою проведення звірки. Для цього Ви маєте взяти з собою паспорт та правовстановлюючі документи на всі об’єкти нерухомості, власниками яких Ви є. Після цього Ви зможете разом з інспектором податкової звірити перелік об’єктів і їх площі та визначити суму податку на нерухоме майно, яка підлягає сплаті.

Якщо Ви вважаєте, що вищезазначений варіант може існувати тільки в якомусь паралельному і утопічному світі, то можете нікуди не йти і нічого не робити, сподіваючись на “авось пощастить” і “авось мене мине”. У такому випадку варто перечитати літературу про теорію ігор та спробувати все ж вирахувати шанси на виявлення у Вас статків з метою формування бюджету на оскарження рішень.

У будь-якому випадку, який би варіант Ви не вибрали, передусім спробуйте дізнатися на поштовому відділенні, чи не надходили Вам листи і чи не були вони повернуті внаслідок неможливості їх вручення Вам. Адже якщо цей факт підтвердиться, то тоді однозначно краще йти до контролюючого органу та отримати таке рішення повторно (інакше – нарахування штрафних санкцій Вам гарантоване).

Є питання? Задавайте їх прямо тут, або пишіть чи телефонуйте нам!

Вас можуть також зацікавити

Розрахунок димовидалення Системи протидимного захисту передбачають з метою досягнення однієї або декілької таких цілей: - забезпечення умов для безпечного евакуювання; -...
Які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагля... Допускати чи не допускати, або які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагляду до перевірок? Коли на порозі фірми з’являються пожежні інспектори...
Про відповідальність і можливість проведення перев... Відповідальність суб'єктів господарювання, які здійснюють ліцензійну діяльність з порушенням чинного законодавства України Основним нормативно-правов...
Поставити крапку над “і” стосовно пита... ТОВ "ЮКФ "Шілд" звернулося з листом до Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва для отримання роз'яснень стосов...