Доброго дня, пане Олексію!
- Щодо такої підстави проведення позапланової перевірки як ухвала слідчого судді
Виключний перелік підстав для проведення позапланових перевірок визначений Податковим кодексом України, а саме: статтею 78 ПКУ. Зокрема, відповідно до пп.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПКУ такою підставою є випадок, якщо отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки, винесене ними відповідно до закону.
Тобто, ухвала слідчого судді має право бути підставою для проведення позапланової перевірки, однак вона повинна бути винесена ним відповідно до закону.
Отже, якщо ухвала винесена з порушенням закону, то і підстава для проведення позапланової документальної перевірки, передбачена пп.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПКУ, відсутня.
Відповідно до аналізу положень КПК України, слідчий суддя має вирішувати питання, які віднесені до його повноважень процесуальним законом і саме в спосіб, передбачений процесуальними нормами. Прямих повноважень слідчого судді про розгляд клопотань прокура (слідчого) про призначення позапланової податкової перевірки КПК не передбачає, внаслідок чого ставиться під сумнів законність винесення ухвали про задоволення такого клопотання. Так, вирішення слідчим суддею вказаних клопотань не охоплюється його повноваженнями, які мають реалізовуватися в спосіб, передбачений процесуальним законом, адже не відносяться ані до заходів забезпечення кримінального провадження, ані до слідчих дій, ані до негласних слідчих дій. Отже, КПК України не передбачає права слідчого, прокурора на звернення до слідчого судді з клопотанням про призначення (проведення) податкової перевірки, більше того, в КПК відсутня процесуальна процедура розгляду такого виду клопотань.
Тому:
а) Ви можете оскаржувати в апеляційному порядку ухвалу слідчого судді про призначення позапланової перевірки (незважаючи на те, що у самій ухвалі таке оскарження прямо виключається, однак беручи до уваги, що вона винесена поза межами повноважень взагалі; успішна судова практика у цьому напрямку є);
б) можна оскажувати в адміністративному суді наказ на призначення позапланової перевірки, аргументуючи це тим, що він є протиправним та не містить законних підстав для перевірки (подання адміністративного позову).
Відповідно до п.78.5 ст.78 Податкового кодексу України, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 ПКУ. Згідно з п.81.1 ст.81 Податкового кодексу України, пред’явлення документів, передбачених цим пунктом, необхідних для проведення перевірки, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
У відповідності до п.81.2 ст.81 Податкового кодексу України, у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків. Посадова (службова) особа платника податків (його представник або особа, яка фактично проводить розрахункові операції) має право надати свої письмові пояснення до складеного контролюючим органом акта.
Тому Ви маєте право не допускати посадових осіб до перевірки, при цьому необхідно надати обґрунтовані письмові пояснення про причини відмови від проведення перевірки (бажано через канцелярію органу ДФС з відміткою про прийнятт пояснень і до початку проведення перевірки), також слід просити контролюючий орган скласти акт, що засвідчує факт відмови допуску до проведення перевірки у зв’язку з оформленням документів, необхідних для проведення перевірки, з порушенням вимог, зумовлених відсутністю законних підстав для проведення такої перевірки, надати такий акт для ознайомлення і підписання, а також долучити дані пояснення до цього акта.
3) Щодо наслідків недопуску (відмови від проведення перевірки)
Якщо 94.2.3. платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу, до нього відповідно до пп.94.2.3 п.94.2 ст.94 Податкового кодексу України може застосовуватися адміністративний арешт.
Більш детально про порядок накладення і підтвердження обґрунтованості адміністративного арещту йдеться у ст.94 ПКУ, а також у Порядку застосування адміністративного арешту майна платника податків (затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 №568).
Для того, щоб уникнути можливості накладення адміністративного арешту або доведення його необґрунтованості, Вам необхідно у випадку відмови від проведення перевірки (допуску посадових осіб) показати, що фактично існує спір про право: законність підстав для проведення перевірки оспорюється.
Дякуємо за запитання! У випадку необхідності надання допомоги звертайтеся за телефонами, вказаними на сайті, або ж безпосередньо до нашого офісу. Будемо раді допомогти!