Думки щодо можливості “покарання” для недобросовісних ліцензіатів
Все почалося з того, що гортаючи сторінки всеохоплюючого і всепоглинаючого фейсбука, один з наших колег наштовхнувся на питання пана Х щодо можливості притягнення недобросовісної компанії-ліцензіата в сфері пожежної безпеки до кримінальної відповідальності. Ряд коментарів під нею теж не залишився поза увагою.
Тема жива, тема актуальна. Особливо в контексті введеного (чи то подовженого) мораторію-2018. Особливо з урахуванням того, що затверджений і чинний порядок таких перевірок станом на сьогодні відсутній. І передусім особливо тому, що власне ми тісно пов’язані як з сферою пожежної безпеки загалом, так і з ліцензуванням зокрема.
Тому цей нарис є своєрідним summary наших бурхливих обговорень і дискусій. Можливо, комусь також буде цікаво почитати або додати свої власні думки до них.
Щоб не перевантажити і не заплутати тих, хто просто хоче почути відповідь, і водночас не позбавити інших прослідкувати думки (з посиланнями на конкретні норми законодавства – як люблять говорити юристи), ми пропонуємо три версії відповіді на поставлене питання 🙂
Отже – питання (як воно було сформульовано) :
Чи можна зараз кримінально покарати недобросовісні фірми-ліцензіати за недотримання ліцензійних умов в ДСНС і постанов КМУ?
І тепер три обіцяні варіанти відповідей:
Перша (і найлаконічніша):
Ні, не можна.
Друга (більш широка, але «простою мовою»):
Відповідальність
До кримінальної відповідальності притягнути (“кримінально покарати”), як і до адміністративної, самі компанії за недобросовісність неможливо. Можна притягнути лише посадових осіб таких фірм, що прямо передбаченими самим формулюванням норм як профільного Закону “Про ліцензування видів господарської діяльності”, так, власне, і норм Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Що ж тоді?
Для компаній загрозою “недобросовісності” та “обману” може стати позбавлення ліцензії.
Але для того, щоб це зробити, потрібно у будь-якому випадку провести перевірку. А для того, щоби провести останню, необхідно мати чіткі підстави для її проведення.
А як же мораторій?
Сьогодні, тільки промовляєш слово “перевірки”, одразу ж на думку спадає і слово “мораторій”: а чи стосується введена заборона перевірок на 2018 рік перевірок ліцензіатів? Так, норми цього закону повністю стосуються і компаній, що проводять ліцензійну діяльність, бо фактично вони є суб’єктами господарювання і проводять підприємницьку діяльність (Державна регуляторна служба України солідарна у цьому питанні у своїх роз’ясненнях).
То перевіряти взагалі ліцензіатів взагалі неможливо?
Дуже навіть можливо.
По-перше, в Законі «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено, що перелік органів, на які мораторій не поширюється, буде визначено додатково Кабінетом Міністрів України. Тому є всі шанси того, що ДСНС може потрапити до цього списку.
По-друге, ніхто не відміняв позапланові перевірки, а перелік підстав для їх проведення розширено. Такими підставами можуть бути:
– письмова заява суб’єкта господарювання за його бажанням;
– рішення суду;
– настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
– настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
– перевірка виконання суб’єктом господарювання попередніх приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства;
– обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав (за погодженням Державної регуляторної служби).
І..?
Отже, перевірити ліцензіата можна, і підстави для цього можна підібрати за бажанням (взяти хоча б останню названу нами). А тому і затосувати відповідальність до його посадових осіб, як і позбавити ліцензії, також абсолютно реально.
Відсутність порядку перевірки ліцензіатів не є перешкодою для проведення перевірки, оскільки у профільному законі про ліцензування загальні положення в принципі прописані.
Третю версію “Оnly for lawyers або тих, хто просто любить все детально аналізувати;)” Ви можете прочитати у рубриці “Публікації” (ТУТ)
Насамкінець
Виходячи з аналізу норм закону, що стосується мораторію, а також того факту, що на сьогоднішній день КМУ не затвердив перелік органів, на які норми цього закону не поширюються, виходить, що планових перевірок жоден з контролюючих органів провести поки що не може. А як думаєте Ви?