Думки щодо можливості “покарання” для недобросовісних ліцензіатів

Компания лицензиат КиевВсе почалося з того, що гортаючи сторінки всеохоплюючого і всепоглинаючого фейсбука, один з наших колег наштовхнувся на питання пана Х щодо можливості притягнення недобросовісної компанії-ліцензіата в сфері пожежної безпеки до кримінальної відповідальності. Ряд коментарів під нею теж не залишився поза увагою.

Тема жива, тема актуальна. Особливо в контексті введеного (чи то подовженого) мораторію-2018. Особливо з урахуванням того, що затверджений і чинний порядок таких перевірок станом на сьогодні відсутній.  І передусім особливо тому, що власне ми тісно пов’язані як з сферою пожежної безпеки загалом, так і з ліцензуванням зокрема.

Тому цей нарис є своєрідним summary наших бурхливих обговорень і дискусій. Можливо, комусь також буде цікаво почитати або додати свої власні думки до них.

Щоб не перевантажити  і не заплутати тих, хто просто хоче почути відповідь, і водночас не позбавити інших прослідкувати думки (з посиланнями на конкретні норми законодавства – як люблять говорити юристи), ми пропонуємо три версії відповіді на поставлене питання 🙂

ПРО ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І МОЖЛИВІСТЬ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК КОМПАНІЙ-ЛІЦЕНЗІАТІВ (РОБОТИ І ПОСЛУГИ ПРОТИПОЖЕЖНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ)

Отже – питання (як воно було сформульовано) :

Чи можна зараз кримінально покарати недобросовісні фірми-ліцензіати за недотримання ліцензійних умов в ДСНС і постанов КМУ?

І тепер три обіцяні варіанти відповідей:

 

Перша (і найлаконічніша):

Ні, не можна.

Друга (більш широка, але «простою мовою»):

Відповідальність

До кримінальної відповідальності притягнути (“кримінально покарати”), як і до адміністративної,  самі компанії за недобросовісність неможливо. Можна притягнути лише посадових осіб таких фірм, що прямо передбаченими самим формулюванням норм як профільного Закону “Про ліцензування видів господарської діяльності”, так, власне, і норм Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Що ж тоді?

Для компаній загрозою “недобросовісності” та “обману” може стати позбавлення ліцензії.

Але для того, щоб це зробити, потрібно у будь-якому випадку провести перевірку. А для того, щоби провести останню, необхідно мати чіткі підстави для її проведення.

А як же мораторій?

Сьогодні, тільки промовляєш слово “перевірки”, одразу ж на думку спадає і слово “мораторій”: а чи стосується введена заборона перевірок на 2018 рік перевірок ліцензіатів? Так, норми цього закону повністю стосуються і компаній, що проводять ліцензійну діяльність, бо фактично вони є суб’єктами господарювання і проводять підприємницьку діяльність (Державна регуляторна служба України солідарна у цьому питанні у своїх роз’ясненнях).

То перевіряти взагалі ліцензіатів взагалі неможливо?

Дуже навіть можливо.

По-перше, в Законі «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено, що перелік органів, на які мораторій не поширюється, буде визначено додатково Кабінетом Міністрів України. Тому є всі шанси того, що ДСНС може потрапити до цього списку.

По-друге, ніхто не відміняв позапланові перевірки, а перелік підстав для їх проведення розширено. Такими підставами можуть бути:

– письмова заява суб’єкта господарювання за його бажанням;

– рішення суду;

– настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;

– настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

– перевірка виконання суб’єктом господарювання попередніх приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства;

– обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав (за погодженням Державної регуляторної служби).

І..?

Лицензирование видов деятельностиОтже, перевірити ліцензіата можна, і підстави для цього можна підібрати за бажанням (взяти хоча б останню названу нами). А тому і затосувати відповідальність до його посадових осіб, як і позбавити ліцензії, також абсолютно реально.

Відсутність порядку перевірки ліцензіатів не є перешкодою для проведення перевірки, оскільки у профільному законі про ліцензування загальні положення в принципі прописані.

Третю версію “Оnly for lawyers або тих, хто просто любить все детально аналізувати;)”  Ви можете прочитати у рубриці “Публікації” (ТУТ)

Насамкінець

Виходячи з аналізу норм закону, що стосується мораторію, а також того факту, що на сьогоднішній день КМУ не затвердив перелік органів, на які норми цього закону не поширюються, виходить, що планових перевірок жоден з контролюючих органів провести поки що не може. А як думаєте Ви?

Вас можуть також зацікавити

СКУПІСТЬ – ДВИГУН ПРОГРЕСУ, або як визначити межу ... Відкривши будь-які будівельні норми, що встановлюють вимоги до будівель і споруд, можна знайти численні вимоги щодо ступеня їх вогнестійкості, а відта...
Які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагля... Допускати чи не допускати, або які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагляду до перевірок? Коли на порозі фірми з’являються пожежні інспектори...
Розрахунок димовидалення Системи протидимного захисту передбачають з метою досягнення однієї або декілької таких цілей: - забезпечення умов для безпечного евакуювання; -...
ОЦІНКА ДЛЯ ОПОДАТКУВАННЯ ОЦІНКА ДЛЯ ОПОДАТКУВАННЯ: НАЯВНІ ПРОБЛЕМИ НЕ ВИРІШУЮТЬСЯ, А ЗАГАНЯЮТЬСЯ У ГЛУХИЙ КУТ Фонд державного майна України продовжує практику декларування б...