9:00 - 18:00

Ми працюємо: Пон. - П'ятн.

068 793-72-67

Телефонуйте для консультації

Які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагляду до перевірок

pozezni-perevirky-shco-robytyДопускати чи не допускати, або які наслідки недопуску посадових осіб держпожнагляду до перевірок?

Коли на порозі фірми з’являються пожежні інспектори, першим бажанням у представників бізнесу є закрити двері та заховатися подалі.

Так, на жаль, на сьогоднішній день контролюючі органи – і ДСНС не є виключенням – в Україні асоціюються з надмірним тиском на бізнес та розглядаються як “каральні” органи.  Таким чином нівелюється сама природа та сутність функцій державного нагляду (контролю) – виявлення на професійному рівні недоліків у тій чи іншій сфері з метою попередження негативних наслідків для суб’єкта господарювання та оточуючих і надання рекомендацій щодо їх усунення.

Сподіваємося, що під час реформування ДСНС, стратегію якого вже погоджено КМУ, ситуація зміниться на кращу і таки буде #перемога, а не #зрада, однак дана стаття скоріше про те, що робити сьогодні, якщо до вас прийшла перевірка, або чого не робити.

Отже, перше питання, яке завжди виникає у голові власника/менеджера, допускати чи не допускати перевіряючих? І якщо це справжній управлінець, то для того, щоб вирішити це питання, він спочатку проведе своєрідний SWOT-аналіз. Отак і ми вирішили розібратися,  які ризики і загрози створює недопуск до перевірок, і що корисного він може принести підприємству (якщо може), тобто, іншими словами, чи варто взагалі звертатися до такої процедури як “недопуск” представників контролюючого органу.

Про можливість та базові підстави для недопуску посадових  осіб органу  державного  нагляду (контролю) до здійснення планових/позапланових заходів контролю зазначено у Законі України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.

Так, узагальнюючи, до підстав для недопуску до проведення перевірок можна віднести такі випадки:

  • якщо посадові особи не пред’явили документів, передбаченихст.7 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (а це – наказ,  посвідчення (направлення) на проведення перевірки);
  • у разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу (повідомлення має надсилатися не пізніш як за 10 днів до здійснення перевірки рекомендованим листом або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під розписку. У повідомленні вказується: а)дата початку та закінчення перевірки, б)найменування ЮО або ПІБ ФОП, щодо діяльності яких здійснюється перевірка, в)найменування органу держнагляду, якій проводить перевірку);
  • якщо перевірка здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення таких заходів, передбачених законом (що у свою чергу залежить від ступеню ризику самих об’єктів).

Також слід не забувати, що з 01.01.2017 по 31.12.2017 року діє Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», яким окрім встановлення мораторію на проведення планових перевірок органами ДСНС, передбачено і додаткові підстави для недопуску посадових осіб до позапланових перевірок.

Як відомо, протягом 2017 року планові перевірки органами ДСНС взагалі не проводяться, а для проведення позапланових існує лише чотири вичерпні підстави:

  • за письмовою заявою суб’єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
  • за рішенням суду;
  • у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
  • на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав за умови отриманого погодження Державної регуляторної служби.

Тому у випадку, якщо не пред’явлено погодження Державної регуляторної служби на  проведення позапланової перевірки за зверненням фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав (до слова – сам такий суб’єкт має право ознайомитися з копією відповідного документа плюс Державна регуляторна служба повинна оприлюднити таке погодження на своєму офіційному веб-сайті), то це є прямою підставою для недопуску посадових осіб органів ДСНС до проведення перевірки.

ДОВІДКОВО: Після звершення дії мораторію до додаткових підстав для недопуску до проведення позапланової перевірки у випадку проведення її за зверненням фізичної особи, законодавцем віднесено випадок, коли посадові особи органу державного нагляду (контролю) не пред’явили копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері (тобто, ДСНС).

Які ж подальші дії та які наслідки тягне за собою недопуск до проведення перевірки?

  • По-перше, у разі якщо суб’єкт господарювання не допускає посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об’єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, посадовою особою, яка здійснює перевірку, складається акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки (затвердженої форми).

Керівник або уповноважена особа суб’єкта господарювання в акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, зазначити мотиви своєї відмови у допущенні до проведення перевірки. Зазначаються дата, час його складання та відомості про посадову особу, яка склала акт, а також посада, прізвище, ім’я, по батькові особи керівника або уповноваженої особи суб’єкта господарювання, яку ознайомлено з цим актом та якій вручено його під розпис.

Такий акт складається у 2 примірниках, один з яких надається керівнику або уповноваженій особі суб’єкта господарювання, а другий з відміткою про ознайомлення зберігається в наглядовій справі. У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб’єкта господарювання від підписання акта про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки посадовою особою ДСНС України робиться відповідна відмітка щодо відмови від ознайомлення та отримання цього акта.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб’єкта господарювання отримати зазначений акт такий акт надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

  • По-друге, законодавцем передбачено право посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку їх недопущення до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об’єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов’язання суб’єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об’єкта перевірки

Тому так, якщо ви бачите, що пожежними інспекторами порушено вимоги чинного законодавства України, ви маєте повне право не допускати їх до проведення заходів державного контролю. Водночас, слід пам’ятати, що недопуск посадових осіб до проведення перевірки за інших підстав, ніж це передбачено законодавцем, може підпадати під створення перешкод для їх діяльності, що є у свою чергу адміністративним правопорушенням, за яке на порушника накладається стягнення у вигляді штрафу від 34 до 170 грн. (ст. 188-8 КУпАП).

Отже, допускати чи не допускати: вирішувати лише вам. Якщо підстави для недопуску є об’єктивними та аргументованими, то негативних наслідків для вас він не потягне. Але у будь-якому випадку, не зашкодить кваліфікована юридична допомога для обгрунтування своєї позиції.

Однак слід пам’ятати, що сам недопуск до перевірки не є панацеєю від усіх бід. І якщо порушення чинних норм у сфері пожежної безпеки є, то їх потрібно усувати, і найбільш зацікавленим у цьому є сам власник таких приміщень. Тому потрібно завчасно виявляти слабкі місця по пожежній безпеці та усувати їх ще до того, коли до вас прийде представник ДСНС або, ще гірше, станеться пожежа.

Інвестуйте в себе і спіть спокійно – тоді питання про допуск/недопуск відпадає саме по собі.

Що ж до тактики дій при пожежних перевірках та про права і обов’язки суб’єкта господарювання і пожежних інспекторів читайте у наступних наших матеріалах.

За консультаціями у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту звертайтеся до нашої компанії, будемо раді допомогти вам!

Є питання? Задавайте їх прямо тут, або пишіть чи телефонуйте нам!

Вас можуть також зацікавити

Звільнений з держслужби не значить звільнений від... Жив-був звичайний собі державний службовець. Назвемо його, скажімо, Женя. Був наш Женя не простим, а зразковим таким собі держслужбовцем (так-так, був...
Розрахунок часу евакуації Відповідно до ДСТУ 2272:2006 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять, евакуація людей під час пожежі  – це вимушене переміщування людей...
Новели проекту Кодексу адміністративного судочинст... Відбувся круглий стіл “Новели проекту Кодексу адміністративного судочинства” Представники компанії взяли участь у круглому столі «Новели проекту Код...
СКУПІСТЬ – ДВИГУН ПРОГРЕСУ, або як визначити межу ... Відкривши будь-які будівельні норми, що встановлюють вимоги до будівель і споруд, можна знайти численні вимоги щодо ступеня їх вогнестійкості, а відта...