Пн - Пт 09:00 - 18:00
  • UA
  • RU

Щодо мораторію на проведення планових та обмеження позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) на 2016 рік

Як відомо, ще 12 листопада 2015 року Верховна Рада України прийняла за основу у першому читанні законопроект від 18.09.2015 №3153 “Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
Вказаним законопроектом пропонується встановити до 30 червня 2016 року мораторій на проведення контролюючими органами  планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (крім проведення планових заходів Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України в частині перевірки безпечності та якості харчових продуктів).
Щоправда, дія вказаних норм не поширюється на ряд відносин, коло яких визначено у самому законі.


Таким чином, під обмеження мораторію не підпадають:
— органи, діяльність яких значно не впливає на малий та середній бізнес (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Державна фіскальна служба України та її територіальні органи, Державна фінансова інспекція та її територіальні органи, Державна служба експортного контролю України, Державна інспекція ядерного регулювання України та її територіальні органи, Державна авіаційна служба України, Національний банк України, Антимонопольний комітет України);
— органи, порядок перевірок яких вже був реформований окремим Законом (Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України);
— органи, які вже пройшли внутрішнє реформування (Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальні органи).

Слід звернути увагу, що окрім введення мораторію на проведення планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), схваленим у першому читанні законопроекті передбачені обмеження і щодо здійснення позапланових перевірок. Так, до 30 червня 2016 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) можуть проводитися органами державного нагляду (контролю) у таких випадках:
— з дозволу Кабінету Міністрів України;
— з дозволу Державної регуляторної служби України (на підставі скарги споживача у порядку, встановленому цим законом);
— за письмовою заявою суб’єкта господарювання до відповідного контролюючого органу про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
— за рішенням суду.
Таким чином, окрім передбачених раніше підстав для проведення позапланових перевірок суб’єктів господарювання, законопроектом вводиться можливість здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з дозволу Державної регуляторної служби України на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав.
Шляхом введення такої підстави для проведення позапланових заходів контролю для громадян забезпечується можливість захисту своїх прав у разі їх порушення та одночасно впроваджується механізм захисту бізнесу від необґрунтованих перевірок контролюючими органами.
Також законодавчою ініціативою передбачена повна публічність механізму погодження Державною регуляторною служою (далі – ДРС) та обов’язкова вимога до початку проведення заходів державного нагляду оприлюднювати на офіційному веб-сайті ДРС дозвіл на їх проведення.
Варто відзначити, що законопроектом також передбачено право суб’єкта господарювання не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили відповідні дозволи.
Щодо самого порядку отримання дозволу на позапланову перевірку, Державна регуляторна служба України пропонує для розгляду та затвердження такий механізм їх отримання.
У випадку виникнення потреби у проведенні позапланових перевірок органи державного нагляду (контролю) звертаються до ДРС з обґрунтуванням підстав щодо надання згоди на проведення таких перевірок, копіями звернень фізичних осіб про порушення суб’єктами господарювання їх законних прав та наданням відповідних матеріалів. При цьому, листи центральних органів виконавчої влади, які є органами державного нагляду (контролю), на отримання згоди ДРС на проведення позапланових перевірок подаються безпосередньо до ДРС. Відповідно, листи територіальних органів подаються до територіальних органів ДРС.
З метою попередження та недопущення зловживань як зі сторони органів державного нагляду (контролю), так і недобросовісними заявниками, ДРС надана можливість звернення до заявника для уточнення необхідної інформації. За результатами опрацювання листа щодо надання дозволу на проведення позапланової перевірки та вивчення всіх обставин справи, що стосуються обгрунтованості підстав для такого звернення, ДРС надає дозвіл або відмовляє в проведенні такої перевірки.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, його прийняття дозволить обмежити до 30 червня 2016 року проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців органами державного нагляду (контролю) та знизити адміністративний тиск на бізнес, що в свою чергу має на меті поліпшення бізнес-клімату в Україні. Водночас, законопроект має забезпечити належний контроль з боку суспільства за дотриманням положень законодавства суб’єктами господарської діяльності та надасть гарантії захисту прав громадян.

Станом на сьогоднішній день, Федерацією роботодавців України, між І та ІІ читанням було внесено пропозиції до законопроекту №3153   про продовження дії мораторію до 31 грудня 2016 року. Зазначені пропозиції були підтримані парламентським комітетом з питань промислової політики та підприємництва.

Сподіваємося на розгляд законопроекту  у найближчому майбутньому та прийняття його в цілому з урахуванням пропозиції ФРУ.

Добавить комментарий

Войдите или заполните поля ниже. Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *