9:00 - 18:00

Ми працюємо: Пон. - П'ятн.

068 793-72-67

Телефонуйте для консультації

Про порядок погодження відхилень від вимог будівельних норм Мінрегіоном

Про порядок погодження відхилень від вимог будівельних норм МінрегіономНічого непохитного немає?

(Про майбутній порядок погодження відхилень від вимог будівельних норм Мінрегіоном)

 

Пролог

Відповідно до Закону України “Про будівельні норми”, цими самими нормами називають “затверджений суб’єктом нормування підзаконний нормативний акт технічного характеру, що містить обов’язкові вимоги у сфері будівництва, містобудування та архітектури”. І хоча ці документи й “обов’язкові”, сам Закон передбачає можливість обґрунтованих відхилень від їх вимог: відповідно до п. 5 ст. 10, “Обґрунтовані відхилення від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки у спосіб, не передбачений будівельними нормами, можуть бути погоджені суб’єктом нормування відповідно до встановленого ним порядку”. Іншими словами, кожен з цих суб’єктів повинен розробити і затвердити наказом відповідний порядок; якщо ж ці норми міжгалузеві чи загальнодержавні, то цей наказ підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції.

Відповідно, свого часу існували пізніше скасовані нормативи щодо погодження відхилень від загальнодержавних будівельних норм (ДБН) Мінрегіоном, яким і користувалися для реалізації польоту фантазії архітекторів та їх “роботодавців”. Пізніше “чудову” практику прийняття Мінрегіоном відповідних рішень з не цілком зрозумілих причин було скасовано, через що утворився певний “вакуум”.

Наші дні

Але природа, як відомо, не терпить порожнечі, і наразі в процесі погодження і затвердження знаходиться проект наказу Мінрегіону “Про затвердження Порядку розгляду в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України звернень щодо відхилень від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог до будівель і споруд у спосіб, не передбачений будівельними нормами”. Поки що це лише проект наказу, але в ньому є дуже багато цікавих моментів, і тим, хто живе не тільки сьогоднішнім днем, варто було б звернути увагу на нього.

Відповідно до документа, зацікавлені особи мають звернутися до Міністерства листом, в якому “детально викладаються причини та обставини, через які неможливо (значно ускладнено) виконання конкретних вимог будівельних норм та надаються обґрунтовані пропозиції щодо можливих відхилень від них”. До цього звернення обов’язково додаються “компенсаційні заходи по відхиленням від вимог відповідних будівельних норм”, “містобудівні умови та обмеження, технічні умови щодо інженерного забезпечення об’єкта, документи, що дають право на будівництво об’єкта (за наявності)”, а також “письмові застереження замовника щодо відомостей в матеріалах звернення, які він вважає інформацією з обмеженим доступом”. Допускається подання такої іншої інформації з метою обґрунтування цих відхилень.

Про найцікавіше

Порядок розгляду відхилень від вимог принципово не відрізняється від усім добре відомого порядку, яким користувалися в “старі добрі часи”, то ж не будемо гаяти час на його опис. Але неможна не вказати на “новину” – проект додатка до документа з переліком так званих “недопустимих (заборонених)” відхилень, які навіть не розглядаються. За нашими прогнозами, чекати змін у цьому переліку не варто, то ж дозволимо собі їх назвати.

Найчисленнішими є види відхилень з “табу” від вимог ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. Оскільки йдеться здебільшого про вибирання ділянок для будівництва, заборони щодо розташування тих чи інших об’єктів на певних територіях, а також дотримання нормованої відстані між об’єктами різного призначення, обмежимось лише зазначенням пунктів названого документа, “відхилятися” від яких заборонено. Це:

– п. 2.13, табл. 2.1;

– п. 3.2, табл. 3.1;

– п. 3.16, табл. 3.2;

– п. 3.37, табл. 3.3;

– п. 5.4, табл. 5.1;

– п. 5.12, табл. 5.2;

– п. 6.5, табл. 6.2;

– п. 7.50, табл. 7.5 та 7.5*;

– п. 7.51, табл. 7.6;

– п. 7.61, табл. 7.9*;

– п. 7.62*;

– п. 7.63*;

– п. 7.64*;

– п. 7.65*;

– п. 10.4;

– п. 10.5;

– п. 10.6;

– п. 10.13, табл. 10.1;

– п. 10.17;

– п. 10.33*, табл. 10.4.

Мабуть, не “відкриємо Америки”, якщо скажемо, що ДБН 360-92** є у відкритому доступі, тобто подивитися, що написано в кожному з цих пунктів, може будь-хто. Але, як вже відзначалося, зазначені пункти мають “глобальний” характер, який не є предметом сьогоднішньої дискусії. А якщо згадати, що названі будівельні норми наразі знаходяться на стадії перегляду, то, тим більше, заглиблюватись у це питання не варто.

Водночас, у документі є ще один “червоний перелік”, який стосується саме вимог щодо забезпечення пожежної безпеки. До нього внесли:

– зменшення відстані від АЗС до шкіл, дошкільних закладів, лікарень та житлових будинків; від нафтобаз І та ІІ категорії, газосховищ загальним об’ємом більше 50 м3 до шкіл, дошкільних закладів, лікарень і житлових будинків; від об’єктів зберігання боєприпасів та вибухових речовин; від об’єктів критичної інфраструктури держави;

– “неможливість забезпечення доступу пожежно-рятувальних підрозділів до приміщень будівель з автопідйомників, автодрабин або зовнішніх пожежних драбин”;

– “зменшення ступенів вогнестійкості будинків та споруд, класів вогнестійкості будівельних клонструкцій”;

– “зменшення нормативної кількості незадимлюваних сходових кліток Н1”;

– “збільшення нормативної площі протипожежних відсіків при визначенні сумарної площі відсіку по вертикалі”;

– “незабезпечення захисту на об’єктах системами протипожежного захисту, зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння та системами раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення людей у разі їх виникнення”;

– застосування матеріалів з неналежними показниками пожежної небезпеки (з порушенням вимог п. 7.3.3 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об’єктів будівництва. Основні вимоги).

Епілог

Отже, порядок “узаконення” відхилень від вимог будівельних норм наразі “висить у повітрі”, але незабаром може статися так, що вже давно опрацьовані та “прописані” в концепціях будівництва і протипожежного захисту об’єктів рішення можуть стати такими, реалізувати які стане неможливо. Тому радимо вам уже брати до уваги наведений вище список і звертатися до професіоналів для прийняття правильних рішень! Певні, що зможемо стати в нагоді будь-якому, кого стосуються порушене сьогодні питання.

Вас можуть також зацікавити

Прихований зміст Законопроекту 4645, або що зачаїл... 12 травня 2016 про призначення нового Генерального прокурора було чутно звідусіль. Інтернет з його новинами, форумами, блогами та соціальними мережами...
НОВЕ В ОЦІНЮВАННІ РИЗИКІВ Про що це ми? Як відомо, в України вже не перший рік діє практика поділу суб’єктів господарювання на категорії за ступенями ризику, яких встановлено ...
“ГАРЯЧЕ” ПИТАННЯ: КОРИГУВАННЯ ДБН В.2.5-56... Що є… Однією з особливостей України, що відрізняє її від багатьох держав світу, є той факт, що основоположним нормативним документом щодо оснащення о...
Розробка ПЛАС Відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України, статті 11 Закону України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» суб’єкти господарювання, які е...